Kuukausilahjoitus – Osa 2 – Perustukset kuntoon

Toimivan kuukausilahjoitusohjelman rakentaminen vaatii malttia, mutta sen hyödyt ovat kiistattomat. Edellisessä kirjoituksessani kerroin, miksi kuukausilahjoitukseen kannattaa panostaa: kuukausilahjoitus tuo rahaa enemmän, helpommin, ennustettavammin ja tehokkaammin.

Tässä blogisarjan toisessa osassa listaan perustukset, jotka tulee löytyä jokaiselta kuukausilahjoitusohjelmalta. Niiden avulla varmistat, että säännöllisen lahjoittamisen hyödyt myös konkretisoituvat. 

1. Varaa rahaa ja ammattilaisen aikaa

Valmistaudu investoimaan kuukausilahjoittajien hankintaan merkittäviä rahamääriä. Yhden uuden lahjoittajan hankintahinta vaihtelee merkittävästi, mutta odotettavissa on, että lahjoittaja tuottaa positiivista tuottoa vasta vuosi liittymisen jälkeen. Kuukaudessa 15 euroa lahjoittavan osalta tämä tarkoittaa vähintään 180 euron alkuinvestointia lahjoittajaa kohden! Muista, että lahjoittajat pysyvät mukana useita vuosia, joten alkupanostus kannattaa.

Lahjoittajan hankintahinnan lisäksi on huomioitava kustannukset, jotka syntyvät maksunvälityksestä ja säännöllisestä lahjoittajaviestinnästä, järjestelmistä ja varainhankkijoiden palkoista.

Kuukausilahjoitus vaatii onnistuakseen nimetyn omistajan, varainhankinnan ammattilaisen. Tämän henkilön vastuulla on kehittää ja kasvattaa ohjelmaa pitkäkestoisesti. Jos varainhankintatiimistäsi ei löydy riittävää osaamista tai resursseja, rekrytoi. Ilman ammattilaisen panosta kuukausilahjoitusohjelmallasi ei ole mahdollisuuksia kukoistaa.

2. Varmista, että voit vastaanottaa lahjoituksia

Kuva: CRM-järjestelmä, Maksupalvelu ja lahjoittaja.
Kuukausilahjoituksen veloitus. CRM-järjestelmä pyytää maksupalvelua veloittamaan asiakkaan tiliä tai korttia. Maksupalvelu hoitaa veloituksen, välittää maksun järjestön tilille ja kertoo onnistumisesta (tai epäonnistumisesta) CRM-järjestelmälle.

Ennen aloitusta on varmistettava, että pystytte ylipäätään käsittelemään ja vastaanottamaan säännöllisiä lahjoituksia. Pidä huolta, että toistuvaismaksujen logiikka on selkeästi määritelty ja tiedät, mitä se tarkoittaa käytännössä. 

Automaattisuus on kuukausilahjoituksen avainsana: suurin osa säännöllisen lahjoittamisen hyödyistä menetetään, jos lahjoittajan pitää kerran kuukaudessa erikseen maksaa lasku tai hyväksyä se verkkopankissa.

Tällä hetkellä toimivia maksutapoja kuukausilahjoitukselle ovat toistuvat korttimaksut, MobilePayn tarjoama subscriptions sekä e-laskun tavoin toimivat suoramaksutoimeksiannot. Nämä tavat eivät vaadi käyttäjältä toistuvia toimenpiteitä.

Satunnainen rahankeräys ei välttämättä tarvitse tuekseen asiakkuudenhallinta- eli CRM-järjestelmää, mutta kuukausilahjoitukseen siirryttäessä se on välttämättömyys. Lähes kaikki modernit CRM-ratkaisut tukevat toistuvaislahjoituksia, mutta niiden tarjoamat rajapinnat maksupalvelunvälittäjien järjestelmiin vaihtelevat. 

Muista myös kerätä riittävästi tietoja uudesta lahjoittajasta. Tarvitset riittävän tarkan yhteystiedot, jotta myöhemmin sitouttamaan lahjoittajat viestinnälläsi tai ottamaan yhteyttä, mikäli lahjoitukset eivätkään esimerkiksi tule enää perille.

3. Suunnittele lahjoituskonsepti

Jotta lahjoittaja olisi valmis sitoutumaan säännölliseen lahjoittamiseen, on hänelle pystyttävä perustelemaan, miksi lahjoittajan apua tarvitaan säännöllisesti. Sinänsä perustelut itse lahjoittamiseen ovat pitkälti samoja kuin kertalahjoituksessakin: maailmassa on ongelma, johon järjestölläsi on tarjota ratkaisuja lahjoittajien avulla.

Kuukausilahjoitusohjelma voi kantaa joko järjestön nimeä tai sillä voi olla oma tuotenimensä: monet puhuvat esimerkeiksi kummeista tai sponsoreista.

Kuva tytöistä, jossa Plan pyytää kuukausilahjoittajaa tyttösponssiksi.
Kummiohjelmistaan tunnettu Plan hankkii kuukausilahjoittajia tyttösponssiksi.

Mieti myös perustelut, miksi säännöllinen tukeminen on lahjoittajalle parempi vaihtoehto. Mitä säännöllinen tuki mahdollistaa ongelman ratkaisua ajatellen ja mitä hyötyjä siitä on lahjoittajalle?

4. Sitten hommiin!

Kun kuukausilahjoituksella on nimetty omistaja, investoinnit on tehty, järjestelmät toimivat ja viestit ovat selvillä, on aika siirtyä itse asiaan: hankkimaan lahjoittajia! Seuraavalla kerralla esittelen ja vertailen erilaisia tapoja kuukausilahjoittajien hankkimiseksi.

Tarvitsetko asiantuntijan apua kuukausilahjoitusohjelman käynnistämiseen? Ota yhteyttä!

Lue lisää

  1. pencil on opened notebook
  2. smiling man standing near green trees
  3. two person holding papercut heart
  4. fire at night