Miksi varain­hankinnassa ei ole kyse (pelkästään) rahasta

Viestintä, varainhankinta ja vapaaehtoistyö ovat saman kokonaisuuden eri ilmentymiä. Niissä kaikissa ihmiset osallistuvat maailman muuttamiseen kanssasi.

Tämän oivalluksen avulla alat kehittää varainhankintaorganisaatiosi toimintaa tavoilla, joita et edes tullut ajatelleeksi. Lopputuloksena on innostunut vapaaehtoinen, sitoutunut lahjoittaja, osallistuva alumni, tai vaikkapa ammattiliiton aktiivinen jäsen.

Älä etsi järjestölle käveleviä lompakoita, vaan aktiivisia osallistujia

Lahjoittaja on kanssasi muuttamassa maailmaa. Järjestösi ei ole hänelle itseisarvo ja raha on vain väline jonkin konkreettisen ongelman ratkaisemiseen. Siksi varainhankintaa kannattaa ajatella kokonaisuutena, jossa autat lahjoittajiasi löytämään elämäntilanteeseensa ja sitoutumiseensa sopivan maailman muuttamisen tavan.

Valtaosa varainhankkijoista kohtelee lahjoittajiaan kävelevinä lompakoina. Lahjoituksesta kenties kiitetään, mutta sitten onkin jo aika pyytää lisää rahaa. Tämä on omiaan pienentämään sitoutumista, ja vaivalla hankkimasi lahjoittaja kävelee ulos viimeistään silloin, kun hän tarvitsee rahaa johonkin muuhun.

No mutta kun sitä rahaakin pitää saada”, huudahtaa turhautunut varainhankinnan ammattilainen. Totta. Useat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että vapaaehtoiset ovat merkittävästi halukkaampia tukemaan työtäsi myös lahjoituksin. Ei ole kohtuuton johtopäätös, että homma toimii myös toisin päin: lahjoittajat haluavat muuttaa maailmaa kanssasi erilaisin tavoin.

Kuva ihmisestä
Puhu ihmisille, älä lahjoittajille.

Eräs kansalaisjärjestö kysyi hiljattain lahjoittajiltaan, millä nimellä he haluaisivat itseään kutsuttavan. Vastaukset vaihtelivat, mutta epäsuosituin vaihtoehto oli selvä: kukaan ei halunnut tulla puhutelluksi lahjoittajana! 

Siispä: lopputekstin ajan emme kutsu heitä lahjoittajiksi. Kutsumme heitä ihmisiksi, yleisöiksi ja osallistujiksi.

Muista erilaiset osallistumisen tavat

Todennäköisesti tarjoat jo nyt valtavasti mahdollisuuksia muuttaa maailmaa kanssasi. Seuraava luokittelu auttaa sinua hahmottamaan tilannetta: 

  1. Ajan antamista ovat esimerkiksi tapahtumiin osallistuminen, satunnainen talkoo- ja vapaaehtoistyö tai vaikkapa yhdistyksen aktiivina tai hallitusjäsenenä toimiminen.
  2. Rahaa annetaan lahjoitusten lisäksi esimerkiksi tuoteostoin ja pääsylippuina. Lahjoittamisen tapoja taas on useita, aina kerta- ja kuukausilahjoituksista testamentteihin.
  3. Äänen antaminen on yksinkertaisesti sitä, että yleisösi puhuu tavoitteittesi puolesta. Mikrotasolla se on sosiaalisen median tykkäys, joka lisää julkaisusi näkyvyyttä. Toisessa ääripäässä ovat aktiivinen kansalaisvaikuttaminen, tai vaikkapa julkisuuden henkilö antamassa kasvot kampanjallesi.
  4. Toiminta tai käyttäytyminen on konkreettista muutosta arjessa: kuluttajavalintoja, äänestyskäyttäytymistä tai vaikkapa aktivismia.

Huomioi sitoutumisen tasot

Suurin osa järjestösi yleisöstä seuraa sinua, todennäköisesti etäältä. Huomattavasti pienempi joukko osallistuu maailman muuttamiseen kanssasi tekemällä jotain aktiivisesti.

Selvästi vähiten yleisöstäsi löytyy ihmisiä, jotka aidosti kokevat omistajuutta asiastasi. Nämä äärimmäisen sitoutuneet toimijat ovat yhdistysaktiiveja, suurlahjoittajia tai vaikkapa kansalaisaktivisteja. Nämä ihmiset sinä tunnet, ja todennäköisesti viestit lähinnä heille.

Sitoutumisen tasot - seuraa, osallistuu, omistaa

Tavallisesti yhdistys, ammattiliitto tai korkeakoulun alumnitiimi keskittyy toiminnassaan sitoutumisen tasojen yläpäähän. Tämä on ongelma, sillä pyydämme suurimmalta osalta yleisöämme aivan liian isoja asioita! 

Kukaan ei oikeasti tahdo ensitreffeillä alttarille. Vastaavasti kukaan ei testamenttaa järjestöllesi, ellei hän ole ensin osallistunut toimintaasi muilla kevyemmillä tavoilla. Yleisösi tarvitsee tilaa ja aikaa kasvaakseen sitoutuneiksi ja aktiivisiksi toimijoiksi.

Kuljeta yleisöäsi sitoutumisen portailla – pyydä oikeita asioita oikeaan aikaan

Ihmiset haluavat muuttaa maailmaa kanssasi. Sinun tehtäväsi on tarjota heille sopivat tavat osallistua. Yhdistämällä osallistumisen erilaiset tavat ja sitoutumisen tasot saadaan sitoutumisen portaat, eli kuva, joka auttaa sinua hahmottamaan kokonaisuutta:

Sitoutumisen portaat
Sitoutumisen portaat yhdistää osallistumisen tavat ja sitoutumisen tasot. Kullakin sitoutumisen portaalla on omat osallistumisen tapansa.

Järjestösi viestinnän, markkinoinnin ja varainhankinnan tavoitteena tulisikin olla osallistujien liikuttaminen sitoutumisen portailla, joka huomioi ihmisten erilaiset elämäntilanteet ja heidän suhteensa järjestöösi. Näin pyydät yleisöltäsi oikeita asioita oikeaan aikaan. Ja silloin he myös toimivat.

Onko sinulla kipinä lahjoittajien, vapaaehtoisten tai alumnien sitouttamiseen? Ota yhteyttä niin jutellaan, miten voisin olla avuksi.

Lue lisää:

  1. smiling man standing near green trees
  2. woman in black long sleeve shirt using macbook
  3. grayscale photography of man opening his mouth
  4. brown pencil on white printing paper
  5. pencil on opened notebook
  6. fire at night
  7. Säästöpossu